KVALITETS MJØD

BRYGGERT PÅ LOKALE RÅVARER

VORES VISION

Da Mjødgård blev grundlagt i 2008 skrev Odd Castmar et manifest for bryggeriet. På mange måder simple retningslinjer, for hvordan man laver god mjød. Men også værdimæssigt, nogle pejlemærker, som mange kan føle indlysende at gå efter.

Men det er dog ikke en selvfølgelig at det er sådan alle bryggere eller bryggerier arbejder, langt fra. Vi ser mange bryggerier og ”mjød blandere”, som har en helt anden tilgang til deres produktion.
Da undertegnede (nuværende ejer og brygger hos Mjødgård) i sommeren 2017 gik i dialog med Odd om overtagelsen af Mjødgård, var Mjødgårds værdisæt helt klart et vigtigt udgangspunkt for at det overhoved skulle være det bryggeri jeg skulle drive videre. For udover en god mjød, som mindende om den bryg jeg selv lavede, så var værdierne og visionen for brygningen noget nær 100% ens.

Vores manifest lyder:

  • Ærlig mjød: lokal ”grøn” honning. Lokale planter. Håndbryg. Alkohol gæret frem.
  • Mild smag: for mænd og kvinde. Honningen gir smagen. Krydres m. indsamlede planter.
  • Bæredygtigt: lokale bier, mangfoldighed. Honning fra lokale grønne biavlere. Mild brygge metode – det tager den tid…

Da jeg for ca. 20 år siden smagte mjød for første gang, var det i den ringe udgave de fleste har smagt fra supermarkedet (ja en i stenflaske), men da jeg fik smagt på hjemmebryg første gang og fik indsigt i bryggemetoden, der fandt jeg hurtigt ud af at god mjød skabes med tålmodighed, god honning og en nænsom behandling.

At bruge kvalitets råvarer er yderst vigtigt synes jeg, og når man bruger kvalitets råvarer, så fortjener de også at få en god behandling og få mulighed for at danne deres helt unikke og gode smagsoplevelse. At lade gæren arbejde roligt i den gode honning, og efterfølgende lade det stå og modne sig, det giver i langt de fleste tilfælde en fantastisk bryg.
At arbejde bæredygtigt, er efterhånden ved at være et trend ord. Og heldigvis for det. For da Mjødgård i 2008 valgte at skrive ordet bæredygtigt ind i manifestet, var der nok ikke tænkt på at der i 2015 blev lavet FN´s verdensmål for bæredygtig udvikling. Vi synes det både er vigtig, nødvendigt og en selvfølgelighed at arbejde med det mind set. Det giver mening på så mange måder for os.

Derfor er vores råvarer fra lokal området, for hvorfor hente sin honning 300 km væk, når den er lige 5 km. nede af vejen? Læs mere om vores råvarer i menuen, ”vores råvarer”.

Mere end et bryggeri?

Da undertegnede besluttede at overtage Mjødgård og derfor gik i gang med at arbejde med en virksomhedsplan, var det naturligt at trække enge kompetencer ind i det. Hvad har jeg med mig i rygsækken og hvad har tændt mig i mit tidligere arbejdsliv, kunne noget af det bruges i Mjødgård konceptet?Jeg har som museumsformidler stået for mange arrangementer for turister, private, firmaer og skoleklasser. Jeg har lavet markeder og weekendoplevelser for familier, og et af de ord som dækker bredest er nok ”oplevelser”. Folk skal have en god oplevelse. En oplevelse, hvor de bliver forundret, underholdt, oplyst m.m. formidlingsarbejdet, det oplysende arbejde synes jeg også er en spændende ting at beskæftige mig med.

Og når jeg så trækker de erfaringer og interesser ind i bryggeriet og samtidig ser på mulighederne for at opbygge en virksomhed, så blev sætningen ”mere end bare et bryggeri”, først en arbejdstitel til virksomhedsudviklingen, men sidenhen et statement vi bruger for at holde os selv oppe på hvad vi skal ud og give folk.

Så for at samle det hele op her, så kan man sige at visionen for Mjødgård er at give folk;

En god oplevelse, en kvalitets mjød, som er brygget på lokale råvarer, bæredygtigt og nænsomt behandlet, med respekt for håndværket, traditionen og naturen omkring os.