Vores manifest
Ærlig mjød: Lokal ”grøn” honning. Lokale planter. Håndbryg. Alkohol gæret frem.
Mild smag: For mand og kvinde. Honningen gir smagen. Krydres m. indsamlede planter.
Bæredygtigt: Lokale bier, mangfoldighed. Honning fra lokale grønne biavlere. Mild brygge metode – det tager den tid…
Da jeg for ca. 20 år siden smagte mjød for første gang, var det i den ringeste udgave de fleste har smagt fra supermarkedet (ja den i stenflaske). Den brugte vi til at blande i billig øl, også var det vist også det eneste som den kunne bruges til. Men da jeg fik smagt på hjemmebryg for første gang og fik indsigt i bryggemetoden, der fandt jeg hurtigt ud af at god mjød skal skabes med tålmodighed, god honning, en nænsom behandling, som et godt håndværk.
At bruge kvalitets råvarer er yderst vigtigt synes jeg, og når man bruger kvalitets råvarer, så fortjener de også at få en god behandling og få mulighed for at danne deres helt unikke og gode smagsoplevelse. At lade gæren arbejde roligt i den gode honning, og efterfølgende lade det stå og modne sig, det giver i langt de fleste tilfælde et fantastisk bryg.
At arbejde bæredygtigt, er efterhånden ved at være et trend ord. Og heldigvis for det. For da Mjødgård i 2008 valgte at skrive ordet bæredygtigt ind i manifestet, var der ikke tænkt på at der i 2015 blev lavet FN´s verdensmål for bæredygtig udvikling.
Vi synes det både er vigtig, nødvendigt og en selvfølgelighed at arbejde med det mind set. Det giver mening på så mange måder for os.
Derfor er vores råvarer fra lokalområdet, for hvorfor hente sin honning 300 km væk, når den er lige 5 km. nede af vejen? Læs mere om vores råvarer i menuen, ”vores råvarer”.
Mere end bare et bryggeri
Da undertegnede besluttede at overtage Mjødgård og derfor gik i gang med at arbejde med en virksomhedsplan, var det naturligt at trække egne kompetencer ind i det. Hvad havde jeg med mig i rygsækken og hvad havde tændt mig i mit tidligere arbejdsliv, kunne noget af det bruges i Mjødgård konceptet?
Jeg har som museumsformidler stået for mange arrangementer for turister, private, firmaer og skoleklasser. Har lavet markeder og weekendoplevelser for familier, og et af de ord som dækker bredest er nok ”oplevelser”. Folk skal have en god oplevelse. En oplevelse, hvor de bliver forundret, underholdt, oplyst m.m.
Formidlingsarbejdet, det oplysende arbejde synes jeg også er en spændende ting at beskæftige mig med.
Og når jeg så trækker de erfaringer og interesser ind i bryggeriet og samtidig ser på mulighederne for at opbygge en virksomhed, så blev sætningen ”mere end bare et bryggeri”, først en arbejdstitel til virksomhedsudviklingen, men sidenhen et statement vi bruger for at holde os selv oppe på hvad vi skal ud og give folk.
Så for at samle det hele op her, så kan man sige at visionen for Mjødgård er;
at give folk en god oplevelse, en kvalitets mjød, som er brygget på lokale råvarer, bæredygtigt og nænsomt behandlet, med respekt for håndværket, traditionen og naturen omkring os.
Nyhedsbrev
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få gode rabatter, invitationer til arrangementer og et indblik i bryggeriets hverdag